Troværdig kommunikation, PR og salg inkluderer alle 3 sider.
Torsdag 26. Nov. 2020 • Uge 48

Salg

Salgsteknik til telefonsalg

Den unge Michelin tjeners teknik til gadesalg

Af Ambjørn Happy25. januar 2020.

Det var en Michelin tjener i Budapest som lærte mig en af hemmelighederne i agreeable telefonsalg. Don't be pushy.

Hun var en slank ung kvinde, håret samlet i en hestehale som vuggede blidt op og ned når de bløde fodsåler ramte fortovet på vej ud til skiltet, eller på vej tilbage ind i restauranten. Hendes tøj var sort, med et hvidt forklæde stramt om livet.


© Fotografen.dk

Var hun fræk og sexet? Nej. Kraftig make-up? Nej. Hun var venlig, korrekt og empatisk. Ansat til at trække kunderne ind i restauranten, og det var hun god til.

Første kontakt: Spar 50%

I telefonsalg er det fornuftigt at ringe op med en nyhed, afgørende viden, en spændende social begivenhed eller et godt tilbud. Skiltet udenfor restauranten sagde med store typer: "I dag - spar 50%". Hvem vil ikke gerne spise på en 2-stjernet Michelin restaurant til halv pris?

Jeg stoppede op og studerede menukortet på gadeskiltet der var lige så højt som en voksen mand, bredt som en dobbelt dør, mørkt træ med nogle vinflasker nederst i møblet og to smedejerns lanterner på toppen. Teksten var klar og tydelig. Retterne havde billig pris, og så minus 50% i dag.

Det lød for godt til at være sandt. Jeg tøvede. Læste fra toppen igen.

Anden kontakt: Kan jeg hjælpe dig?

"Excuse me, can I help you?" Den kastanjefarvede unge kvinde gav mig et mindre chok fordi hun havde listet sig ind på mig.
"Aarghh", sagde jeg træt. Det var det sidste jeg gad på min ferie, blive trukket indenfor af en pushy tjener.
"Okay, just let me know, if you have any questions", sagde hun. Drejede rundt på hælen og gik direkte tilbage ind i restauranten. Hovedet løftet højt, fuld af selvrespekt og lydefri energi.

Tredje kontakt: Kunden siger jatak

Jeg fulgte efter hende. Satte mig ved et bord hvor jeg havde udsigt til gaden. Spiste et kongeligt måltid til halv pris, og drak en flaske rødvin til virkeligt mange penge (der var tricket), mens jeg studerede kvindens elegante metier.

Turisterne stoppe op ved skiltet. Hun spurgte høfligt om de havde spørgsmål. De rystede alle på hovedet, ubekvemme ved at blive tiltalt af en fremmed. Drejede rundt, efterlod dem - hvorefter de fulgte efter hende ind i restauranten.

Korrekt, venlig, empatisk, et godt tilbud - sådan er et hæderligt telefonsalg. Ja'et kommer helt automatisk.


Ambjørn Happy Mødebooking på Linkedin



Troværdig kommunikation

Strategisk rådgivning for danske virksomheder, taktisk planlægning, praktisk udførelse af kommunikationsopgaver når det gælder tekst, billed og lyd, samt plot til reklamefilm.

Strategi

Analyse, research, erfaring, vision, beskrivelse af målområdet.

Taktik

Udvælgelse af kanaler til kommunikationen.

Praktisk udførelse

Pressekontakt, online tekst og foto, videonyhed, onlinetekst, salg, workshop, events, film, nyhedsbrev, kundepleje, kampagne.

Værktøj til kommunikation

Journalistik, foto, video, speak, plot, idé.

PR, salg og mødebooking
Mødebooking Århus
Mødekonsulent Århus
Salg Århus
Journalistik Århus
Ledelse Århus
Debat Århus
Videomøder
Skypemøder

Ambjørn Happy
fotograf & journalist, djh
8000 Århus
Tlf.: (+45) 26 13 41 11
Tlf. tid: 9-21 på hverdage
- Læg en besked hvis jeg er optaget og få et kald retur.
Email: [email protected]


Troværdig kommunikation PR, salg og ledelse


© Troværdig.dk, 2020

0