Troværdig kommunikation, PR og salg inkluderer alle 3 sider.
Tirsdag 20. Okt. 2020 • Uge 43

Den troværdige telefonsælger - dit salg giver fælles gevinst


Mødebooking for IT-firmaer
© Fotografen.dk
Mødebooking giver fokus på dit salg
Af Ambjørn Happy 1. februar 2020.

Supermarkeder har alt, og det kan man ikke sælge. Samme problem har mange virksomheder indenfor IT. Man forsøger at sælge alt, hvilket er umuligt. Sælg én ting ad gangen, flere tilbud samtidigt kan den menneskelige hjerne ikke begribe. Sælg én ting.

I supermarkedet er der principielt tilbud på alle 5.000 varer, men det er en pose brød til halv pris eller 10 bananer med rabat der er dagens vare. De to tilbudsskilte er placeret med fysisk afstand mellem sig. Den menneskelige hjerne kan klare ét tilbud ad gangen, sådan er vi.

Kan du både klippe hår og reparere en bådemotor?

Så hvis man har et IT-firma som
- sælger hardware
- software
- forretningsudvikling
- analyser
- ERP, CRM, App, as-a-service, cloud
skal man vælge én ting ad gangen, ikke dem alle samtidigt.

Traditionel eller moderne mødebooking

"Hej jeg ringer fra Hansen IT. Vi er totalleverandører af alt der har med IT at gøre. Jeres computere, økonomisystemet, håndtering af kunderne, webshops, medarbejdertilfredshedsundersøgelser - Vi kan det hele! På torsdag besøger vi din by, hvornår passer det dig bedst, formiddag eller eftermiddag, hvad er bedst for dig?"

Dét bliver op ad bakke. I salg skal vi vælge én ting ad gangen, og den ting skal være en nyhed, et tilbud, forretningskritisk viden eller noget socialt attraktivt.

"Hej jeg ringer fra Hansen IT. Du ved vi kan alt når det gælder IT, men denne gang har vi pillet en enkelt ting ud som vi præsenterer i din by på torsdag for de firmaer der kan se en mening med det. Jeg ved ikke om det er noget for dig, men det handler om..."

Kvalitet og salg, er som olie og vand

Nogle gange i livet er der en stor afstand mellem kompetence og salg. Det er faktisk synd. Folk der har dårlige produkter vil generelt blive dygtige sælgere. Det er de simpelthen nødt til. Omvendt, folk med gode produkter, de har ofte fokuseret alle deres ressourcer på udvikling af produktet. På et tidspunkt er kontoen ved at være tom, og folk forsøger at sælge på at 'Vi har et godt produkt.' Det lykkes naturligvis ikke.

Cigaretter og biodynamiske produkter

Kompetence og salg har intet med hinanden at gøre. Fordi et produkt sælges i et stort antal, giver det ikke bevis på at produktet er af særlig høj kvalitet. Og fordi et produkt er virkeligt teknologisk fremragende og af ypperlig kvalitet, betyder det ikke at det bliver solgt i et stort antal.

Kvalitet er ikke en USP. Farve er USP, hvis du spørger dem der sælger tobak. Månen er USP, hvis du spørger dem der sælger biodynamiske grøntsager. Kvalitet er ikke USP.

Fordelen ved at samarbejde med et professionelt telemarketinghus

Jeg tænker den største fordel er at man bliver tvunget til at fokusere sin forretning i retning efter mere salg. Der skal være et godt tilbud, ellers fungerer mødebooking ikke optimalt. Et tilbud om at få en konkret gevinst på en time sammen med en fremmed sælger/konsulent.

Mange firmaer opdager at de genvinder fokus på salg, fordi mødebookeren stiller krav om et konkret tilbud. Prøv det.

Salg
Salgsteknik til telefonsalg
© Fotografen.dk
Den unge Michelin tjeners teknik til gadesalg
Af Ambjørn Happy 25. januar 2020.

Det var en Michelin tjener i Budapest som lærte mig en af hemmelighederne i agreeable telefonsalg. Don't be pushy.

Hun var en slank ung kvinde, håret samlet i en hestehale som vuggede blidt op og ned når de bløde fodsåler ramte fortovet på vej ud til skiltet, eller på vej tilbage ind i restauranten. Hendes tøj var sort, med et hvidt forklæde stramt om livet.

Var hun fræk og sexet? Nej. Kraftig make-up? Nej. Hun var venlig, korrekt og empatisk. Ansat til at trække kunderne ind i restauranten, og det var hun god til.

Første kontakt: Spar 50%

I telefonsalg er det fornuftigt at ringe op med en nyhed, afgørende viden, en spændende social begivenhed eller et godt tilbud. Skiltet udenfor restauranten sagde med store typer: "I dag - spar 50%". Hvem vil ikke gerne spise på en 2-stjernet Michelin restaurant til halv pris?

Jeg stoppede op og studerede menukortet på gadeskiltet der var lige så højt som en voksen mand, bredt som en dobbelt dør, mørkt træ med nogle vinflasker nederst i møblet og to smedejerns lanterner på toppen. Teksten var klar og tydelig. Retterne havde billig pris, og så minus 50% i dag.

Det lød for godt til at være sandt. Jeg tøvede. Læste fra toppen igen.

Anden kontakt: Kan jeg hjælpe dig?

"Excuse me, can I help you?" Den kastanjefarvede unge kvinde gav mig et mindre chok fordi hun havde listet sig ind på mig.
"Aarghh", sagde jeg træt. Det var det sidste jeg gad på min ferie, blive trukket indenfor af en pushy tjener.
"Okay, just let me know, if you have any questions", sagde hun. Drejede rundt på hælen og gik direkte tilbage ind i restauranten. Hovedet løftet højt, fuld af selvrespekt og lydefri energi.

Tredje kontakt: Kunden siger jatak

Jeg fulgte efter hende. Satte mig ved et bord hvor jeg havde udsigt til gaden. Spiste et kongeligt måltid til halv pris, og drak en flaske rødvin til virkeligt mange penge (der var tricket), mens jeg studerede kvindens elegante metier.

Turisterne stoppe op ved skiltet. Hun spurgte høfligt om de havde spørgsmål. De rystede alle på hovedet, ubekvemme ved at blive tiltalt af en fremmed. Drejede rundt, efterlod dem - hvorefter de fulgte efter hende ind i restauranten.

Korrekt, venlig, empatisk, et godt tilbud - sådan er et hæderligt telefonsalg. Ja'et kommer helt automatisk.

Salg
Metoder til telefonsalg
© Fotografen.dk
Her er dine 3 former for telefonsalg - hvad vil du?
Af Ambjørn Happy 14. januar 2020.

Men der er flere, naturligvis. De her, de er bare de 3 former som jeg har oplevet gennem telefonsalg til erhvervslivet og private. Der er ingen tvivl om hvilken form der er mest populær, hvilken der er mest effektiv, og hvilken der er mest foragtet.

Tjek ud for dig selv? Hvilken form foretrækker du?

Assumptive - det antagende telefonsalg

En af de klassiske metoder i telefonsalg, særligt velegnet overfor private og mindre erhvervsdrivende. Lige meget hvad personen siger, så tager du alt som en bekræftelse på at han ønsker at købe dit produkt. Det kan også anvendes i mødebooking. "Godt så, lad mig høre, er det bedst for dig om formiddagen eller om eftermiddagen?" Den venlige form for telefonsalg som de fleste kan sige nejtak til.

Assertive - det anmasende telefonsalg

Har siden 80'erne været en favorit hos nogle telefonsælgere. Hver gang kunden siger nej, så kommer telefonsælgeren op med et nyt argument for et ja. Man kalder det "indvendings-behandling", men det er åbenlyst assertivt, aggressivt og forulempende. Fungerer ofte sammen med høj baggrundslarm, hujen og bimlen med klokker.

Agreeable - det aftalende telefonsalg

Et telefonsalg er efter aftale, når alle tre parter kan se en gevinst for dem selv. Firmaet, kunden og dem der laver produktet. En aftale er gavnlig hvis den er frivillig for alle parter, og giver gevinst for alle. Min personlige favorit. Kræver fra telefonsælgeren seriøsitet, livsglæde, frimodighed og empati - typiske danske personlighedstræk. Agreeable er min favorit, fordi den er god for business og man har super samtaler med alle i telefonen. Kan anbefales når du vælger mødebooker.

Salg
Troværdig salgsmodel
© Fotografen.dk
Brug dine temperamenter i dit salg
Af Ambjørn Happy 13. januar 2020.

Salg er at tilfredsstille hinandens behov, så alle tre parter opnår en fordel.

Denne salgsmodel bygger på de fire temperamenter: information, relation, inspiration, transaktion. Den virker fortrinligt til for eksempel mødebooking.
Det er ikke altid vi skal give et godt tilbud, og det er ikke hver gang vi har en nyhed, så brug dine temperamenter i dit salg på de rigtige tidspunkter.

God fornøjelse med dit salg.

Salg


Troværdig kommunikation

Strategisk rådgivning for danske virksomheder, taktisk planlægning, praktisk udførelse af kommunikationsopgaver når det gælder tekst, billed og lyd, samt plot til reklamefilm.

Strategi

Analyse, research, erfaring, vision, beskrivelse af målområdet.

Taktik

Udvælgelse af kanaler til kommunikationen.

Praktisk udførelse

Pressekontakt, online tekst og foto, videonyhed, onlinetekst, salg, workshop, events, film, nyhedsbrev, kundepleje, kampagne.

Værktøj til kommunikation

Journalistik, foto, video, speak, plot, idé.

PR, salg og mødebooking
Mødebooking Århus
Mødekonsulent Århus
Salg Århus
Journalistik Århus
Ledelse Århus
Debat Århus
Videomøder
Skypemøder

Ambjørn Happy
fotograf & journalist, djh
8000 Århus
Tlf.: (+45) 26 13 41 11
Tlf. tid: 9-21 på hverdage
- Læg en besked hvis jeg er optaget og få et kald retur.
Email: [email protected]



Troværdig kommunikation

Strategisk rådgivning for danske virksomheder, taktisk planlægning, praktisk udførelse af kommunikationsopgaver når det gælder tekst, billed og lyd, samt plot til reklamefilm.

Om Ambjørn Happy

Jeg er glad for troværdig kommunikation.

Strategi

Analyse, research, erfaring, vision, beskrivelse af målområdet.

Taktik

Udvælgelse af kanaler til kommunikationen.

Praktisk udførelse

Pressekontakt, online tekst og foto, videonyhed, onlinetekst, salg, workshop, events, film, nyhedsbrev, kundepleje, kampagne.

Værktøj til kommunikation

Journalistik, foto, video, speak, plot, idé.



© Troværdig.dk 2020

0 ms.