Troværdig kommunikation, PR og salg inkluderer alle 3 sider.
Lørdag 11. Juli2020 • Uge 28

Troværdig mødebooking Danmark


Succes med mødebooking i 4 step
Succes med mødebooking i 4 step
Af Ambjørn Happy 24. juni 2020.

Du har allede nogen opskrifter på mødebooking over telefonen. Her får du én der virker i kold kanvas, når du søger varme forbindelser.

4 step: Sådan booker du møder med succes

Du har et godt tilbud (er du sikker?) der kan forbedre økonomien i andre virksomheder. Glad ringer du til økonomichefen, direktøren eller COO for at spørge om du må komme på besøg og fortælle om den gode nyhed.

Han siger "nej". Hun siger "prøv næste år". Han siger "jeg har lidt travlt". Hun siger, "det er ikke på programmet det første lange stykke tid".

Æv, men sådan er det. Der er tilbud nok i verden, hvorfor spilde sin tid på noget man sandsynligvis slet ikke har brug for.
Alligevel ringer du igen anden gang. Telefonen bliver besvaret. Du siger dit navn, og bruger så disse fire trin når du taler med C-level i virksomhederne.

1. Anslag - her starter den gode historie

4 sekunder i en film, de fire første. I et stykke musik, fire. I en øjenkontakt på et dansegulv. Det er den tid vi har. Det er noget med hjernen. Vi træffer lynhurtigt beslutninger. Vil jeg høre mere, se mere, snakke mere. 4 sekunder. Ja/nej?Jeg har travlt med mit liv.

Hov, men det er for skræmmende
"Det var en kold og regnfuld nat. Pludselig hørtes et skrig gennem regnen." Jeg vil høre mere, når jeg holder fri og ser en film.

Gab, gå din vej
"Vi er et konsulentfirma der arbejder i større organisationer med at formidle de tiltag der er nødvendige for at tilbageerobre tabte markedsandele." Lyt til åndedrættet. Du kan høre personen gaber dig ind i øret og kun tænker på, "hvordan slipper jeg af med ham her, hurtigst mulig?"

Vil du danse med mig?
"Jeg er en mand der arbejder hårdt med at tilvejebringe de økonomiske faciliteter, kontante såvel som arbitrære, der er nødvendige for at skabe et betryggende kærlighedsliv med plads til sunde og velgørende oplevelser og fornøjelser. Vil du danse med mig?"

Find dit anslag
- før du inviterer op til dans.

2. Accept - her starter samtalen

Kun én alvorlig udfordring er der i kold kanvas. Når vi ringer til mange mennesker, i mange timer, så bliver vi en kedelig gentagelse af os selv. Når vi har fået ét nej, går vi hurtigt videre. "Vil du så danse? Eller hvad med dig? Vil du så?"

Stemmen kommer til at lugte af desperation.

Så. Du har fundet dit anslag. Du kan høre på åndedrættet, at personen lytter. Nu skal du holde kæft. Du ved ingenting om personens liv lige nu. Tjek det ud. Giv plads til et nej uden årsag.

Accept: "Må jeg tale med dig om de dele af tilværelsen, eller er det et ubelejligt tidspunkt?"

Mange forretningsfolk er fantastisk flittige. De tager telefonen 3 minutter før de går til møde, på vej hjem i bilen, ved morgenmaden på Tenerife. Alle steder. Derfor oplever vi masser af gange, at det er ubejligt at fortsætte samtalen.

Find tiden
- Du kan altid ringe på et andet tidspunkt.

3. Dialog - hvad er dit tilbud?

Så. Manden vil snakke med dig, men hvis du ikke har et tilbud, så spilder du hans tid, og så skal du beklage og sige undskyld som afslutning på samtalen. Formodentlig tilgiver han dig, og siger tak til dig fordi du ringede.

Men du skal have et tilbud til ham. Hvad har du der er så spændende, at man vil dø en time før tiden for at lytte på dig?

Hvis du ikke har et tilbud, så booker du møder med folk der har så jammerligt og kedeligt et liv, at de hellere vil høre en times power point foredrag om vinduesvask end at sidde og kede sig alene på kontoret.

Godt, du er vinduespudser. Find det tilbud som er spændende for folk der tjener penge og har travlt. Det skal hænge sammen med dit anslag.

4. Aftale - complete delivery

Det er træls at træffe en beslutning. Måske binder vi os til noget som vi kommer til at fortryde.

Gør det nemt for folk. Der kan ske alt muligt inden i mødes. Fortæl at personen får en mødeindkaldelse over mail, og det er er helt okay at droppe mødet. Der kan ske så meget i livet. Det er ikke noget problem at fortryde, udskyde mødet til i morgen eller til et andet liv.

Man må godt fortryde. Alle møder skal være noget man glæder sig til.

"Kan vi sige dav til dig onsdag eller mandag, før jul eller efter nytår, hvad er bedst for dig, formiddag eller sidst på dagen, hvordan passer det ind i din kalender?"

Aftale komplet.

De fire trin i din mødebooking

1. Anslag
2. Accept
3. Tilbud
4. Aftale
- God fornøjelse med din mødebooking.

Mødebooking
Mødeberegner: Antal møder uge og pris
Så mange møder kan du forvente fra din mødebooker
Af Ambjørn Happy 14. juni 2020.

Når du er klar til mødebooking, er det spændende at se hvor mange møder telemarketing firmaet booker til dig.

Tjek her hvor mange møder du kan forvente per uge fra din mødebooker.

Her kan du selv regne ud, hvor mange møder du kan forvente mødebookerne arrangerer per uge. Du kan også se hvilken pris hvert møde koster dig, så du er klar på hvor meget du skal sælge på møderne for at mødebooking er en god forretning for dig.

Mødebooking
Mødebooking med sex
Telefon sex - Mødebooking af dine møder med sex?
Af Ambjørn Happy 1. marts 2020.

Sex er den stærkeste kraft også i mødebooking. Den er ligesom en gravko. Den kan tippe alle over. Derfor bliver mange møder booket med flirt og sex, fordi det virker, og fordi det er en god forretning for telemarketingbureauet.

Længes du også efter bekræftelse?

De fleste af os har brug for mere bekræftelse end vi får i hverdagen. Brug for at høre at nogen udtrykker glæde med stemmen når de siger vores navn. Lytter til os. Flirter med os. Giver os den æggende modstand, eller den forførende brise af vellugt, som vi længes efter.

Ville du nogensinde købe på sex?

Når jeg arbejder med mødebooking taler jeg med 150 mennesker i løbet af dagen. 2 gange på 20 år har jeg solgt på sex. En gang solgte jeg et sundhedsprodukt til en kvinde i Nordsjælland der blev forsømt af hendes mand, og en anden gang bookede jeg et møde med en ensom kvinde i Hanstholm omkring et kontorprogram.

Købte sundheds-abonnement uden grund

Kvinden med sundhedsproduktet fra velvære-koncernen kom aldrig til at bruge det, hvilket nogen kan synes er en god forretning for alle andre end hende. Hun betalte for varen, men brugte den ikke. Hvorfor? Hun kunne bare godt lide at snakke med mig. Høre min stemme. Vi talte sammen i flere uger. Hver gang hun var lige ved at købe produktet var der lige en enkelt ting hun skulle undersøge yderligere, så hun bad mig om at ringe tilbage. Og det gjorde jeg 3-4 gange.

Til sidst kunne jeg godt indse, at mit produkt var ubrugeligt for hende, men at hun kunne lide mig mere end min kunde. Det var uholdbart. Så solgte jeg det til hende.

Er det okay at sælge et sundheds-abonnement med sex? Nope. Det er dårligt for brandet, og det siger jeg undskyld for, men lige den dag havde jeg brug for salget. Min chef pressede mig. "Hvad sker der med dig, Ambjørn? Og i går havde du kun 2 salg? Er du allerede træt af at være her?" Så fik hun den abonnement. Sorry.

Købte besøg af sælger uden grund

Kvinden i Hanstholm købte aldrig kontorprogrammet. Hun var ellers ret vild med at få en demonstration. Inde på hendes kontor. "Det kan også være du har andre ting du vil vise mig, jeg tror jeg vil købe alt af dig!", grinte hun opløftet i telefonen. Så solgte jeg mødet til hende, fordi netop den dag havde en chef disset mig for 25 øre, og så tænkte jeg det var passende at sende chefens sælger helt over til Hanstholm. Lade ham træde ind på det kontor og sige: "Hej, jeg hedder Anders." Og hun svarede selvfølgelig: "Hvor er Ambjørn." Lang tur hjem, velfortjent. Og det var ikke pænt af mig.

Har solgt 2 gange på sex

På 20 år har jeg 2 gange solgt på sex, og der kan have været en tredje, men de tusindvis af andre salg var baseret på penge-relationer. I forretning er der kun én relation der holder mellem virksomheder, nemlig at begge parter har noget ud af det. Begge parter skal tilfredsstilles økonomisk. Der skal være en gevinst. Det handler om penge.

Det er derfor du altid skal tjekke kvaliteten på de møder du køber, inden du binder dig til en aftale. Der skal være salg på møderne, og det er der ikke hvis de er booket på sex.

Mødebooking
Revision og mødebooking
Tegning: Cille Frost fra Penge Høste Maskinen
Revisionsbranchen køber stort ind i mødebooking
Af Ambjørn Happy 7. februar 2020.

Det er svært at se et mere vanskeligt salg, end tilbuddet om at skifte revisor. Mange forretningsfolk har den samme revisor i 5-10-15 år. Man udskifter ham ikke. Rekorden jeg har hørt er 38 år. Revisoren er lige så vigtig som tandlægen. Når du først har tillid til ham, så skal du ikke have andre til at rode rundt i hverken dine regnskaber eller i din mund.

"Møde en ny revisor? Nej tak, kan du have en god dag."

Når en af de mest konservative brancher køber ind i mødebooking, så må det have en årsag. Også unge reklamebureauer køber ind, stik imod traditionerne i branchen, rådgivende ingeniører anvender mødebooking, tung og seriøs finans skaber kontakt til likvidfyldige holdingselskaber.

Hvad er det der sker?

Jeg har fulgt revisorernes udvikling gennem de senste 15 år. Der er sket et tydeligt skifte. De grå mænd med store briller og stribede skjorter er blevet langt mere udadvendte. Vores kultur kræver markedsføring hver dag, og det er naturligvis en stor udfordring hvis man primært elsker tal, eller er vant til at møde nye kunder i sejlklubben.

Det at ringe til et vildt fremmed menneske og præsentere sig som den ny revisor, det blev betragtet som useriøst. Det er imod revisorens DNA at lave uopfordret telefonsalg på byens store virksomheder, som hans kollega laver revision for.

Drømmen om en ny revisor

Men nogle revisorer køber alligevel mødebooking. Hvorfor? Fordi folk venter på at møde dig. De drømmer om en ny revisor, der forstår forretning bedre, som kender til bigdata og kunstig intelligens, YTD og rullende forecast. De drømmer om at udgiften til revision tjener sig 100 gange hjem igen, fordi han er i stand at sparre professionelt omkring forretningen.

Ny inspiration uden at være utro

Revisorerne vil gerne holde sig i topform, finde nye kunder, udvikle forretningen. Firmaerne vil gerne have en transfusion med ny inspiration og viden fra revisoren. Mødebookeren knytter dem sammen.

Revisoren vil ikke gerne ringe uopfordret selv og fremstå som en desperat telefonsælger. Og det lokale firma i byen ringer helst kun hvis den nuværende revisor har glemt et skattefradrag, fordi alt andet vil være utroskab overfor den nuværende revisor. Derfor skal en tredje part ind imellem dem. En datingfixer, en mødebooker. En der knytter folk sammen der har behov for hinanden. Skønheden i mødebooking, gevinst for begge parter.

Mødebooking
Mødebooking for IT-firmaer
© Fotografen.dk
Mødebooking giver fokus på dit salg
Af Ambjørn Happy 1. februar 2020.

Supermarkeder har alt, og det kan man ikke sælge. Samme problem har mange virksomheder indenfor IT. Man forsøger at sælge alt, hvilket er umuligt. Sælg én ting ad gangen, flere tilbud samtidigt kan den menneskelige hjerne ikke begribe. Sælg én ting.

I supermarkedet er der principielt tilbud på alle 5.000 varer, men det er en pose brød til halv pris eller 10 bananer med rabat der er dagens vare. De to tilbudsskilte er placeret med fysisk afstand mellem sig. Den menneskelige hjerne kan klare ét tilbud ad gangen, sådan er vi.

Kan du både klippe hår og reparere en bådemotor?

Så hvis man har et IT-firma som
- sælger hardware
- software
- forretningsudvikling
- analyser
- ERP, CRM, App, as-a-service, cloud
skal man vælge én ting ad gangen, ikke dem alle samtidigt.

Traditionel eller moderne mødebooking

"Hej jeg ringer fra Hansen IT. Vi er totalleverandører af alt der har med IT at gøre. Jeres computere, økonomisystemet, håndtering af kunderne, webshops, medarbejdertilfredshedsundersøgelser - Vi kan det hele! På torsdag besøger vi din by, hvornår passer det dig bedst, formiddag eller eftermiddag, hvad er bedst for dig?"

Dét bliver op ad bakke. I salg skal vi vælge én ting ad gangen, og den ting skal være en nyhed, et tilbud, forretningskritisk viden eller noget socialt attraktivt.

"Hej jeg ringer fra Hansen IT. Du ved vi kan alt når det gælder IT, men denne gang har vi pillet en enkelt ting ud som vi præsenterer i din by på torsdag for de firmaer der kan se en mening med det. Jeg ved ikke om det er noget for dig, men det handler om..."

Kvalitet og salg, er som olie og vand

Nogle gange i livet er der en stor afstand mellem kompetence og salg. Det er faktisk synd. Folk der har dårlige produkter vil generelt blive dygtige sælgere. Det er de simpelthen nødt til. Omvendt, folk med gode produkter, de har ofte fokuseret alle deres ressourcer på udvikling af produktet. På et tidspunkt er kontoen ved at være tom, og folk forsøger at sælge på at 'Vi har et godt produkt.' Det lykkes naturligvis ikke.

Cigaretter og biodynamiske produkter

Kompetence og salg har intet med hinanden at gøre. Fordi et produkt sælges i et stort antal, giver det ikke bevis på at produktet er af særlig høj kvalitet. Og fordi et produkt er virkeligt teknologisk fremragende og af ypperlig kvalitet, betyder det ikke at det bliver solgt i et stort antal.

Kvalitet er ikke en USP. Farve er USP, hvis du spørger dem der sælger tobak. Månen er USP, hvis du spørger dem der sælger biodynamiske grøntsager. Kvalitet er ikke USP.

Fordelen ved at samarbejde med et professionelt telemarketinghus

Jeg tænker den største fordel er at man bliver tvunget til at fokusere sin forretning i retning efter mere salg. Der skal være et godt tilbud, ellers fungerer mødebooking ikke optimalt. Et tilbud om at få en konkret gevinst på en time sammen med en fremmed sælger/konsulent.

Mange firmaer opdager at de genvinder fokus på salg, fordi mødebookeren stiller krav om et konkret tilbud. Prøv det.

Salg
No-cure No-pay mødebooking
© Fotografen.dk
Sådan ødelægger du din forretning med no-cure no-pay
Af Ambjørn Happy 27. januar 2020.

Useriøst. Ødelæggende for din virksomheds renomé. Kortsigtet. Dumt. Der er primært dårlige erfaringer med professionel no-cure no-pay mødebooking, blandt andet fordi den stresser telefonsælgeren til at lave psykopat-møder eller psykopat-salg for at få smør på brødet.

Særligt i mødebooking er no-cure no-pay princippet uanvendeligt, fordi firmaet oplever dårlige møder hvor der ikke er noget salg. Emnet har primært sagt ja til mødet, fordi telefonsælgeren gjorde det umuligt at sige nej.

Vi droppede No Cure No Pay da hverken mødebookere, firmaerne eller emnerne fik noget positivt ud af det. Det er ren overlevelse hver gang, og det var skadeligt for vores omdømme og for salget på møderne.
Thomas B.

Gik ind på en restaurant og spiste gratis

Jeg gik ind på en restaurant, spiste kød og grøntsager, drak en flaske vin, men syntes ikke kokken levede op til mine krav og nægtede derfor at betale regningen.
Straks efter kommer kokken ud fra køkkenet, stor og svedig.
"Du nægter betale regning?"
"Ja, jeg er mødebooker, det er helt normalt i min branche. Hvis kunderne ikke er tilfreds med mine møder, så lader de bare være med at betale. Det hedder No-cure, No-pay."
Kokken bøjer sig ind over bordet. Sætter næverne i bordpladsen. Drejer hovedet og lægger panden og sin grove mund i en grim grimasse. Kigger mig lige midt i ansigtet. Han har buskede øjenbryn.
Jeg synker noget. Indstiller mig på at give ham en chance mere.
"Din levering var under niveau, men jeg er villig til at betale dig hvis du serverer et bedre måltid for mig. Vinen var heller ikke alt for fremragende, synes jeg."
"Hmmm. Hmmm. Jamen, så må vi jo lave et nyt måltid til dig, det er da klart", siger kokken med et listigt smil.

Sælg dine varer for nul kroner, og lad folk betale hvis de er tilfredse

Der er få steder man kan få leveret sine varer kvit og frit. Bruge dem, og lade være med at betale for dem. Har man lyst til at være No-cure-no-pay købmand?

Nogle mennesker er så fattige at vi vil gøre alt for at overleve. Men tør du blive klippet af en no-cure no-pay frisør? Nej, det tør man ikke, fordi hvis man er utilfreds bagefter, så er der sket uoprettelig skade på frisuren.

En no-cure no-pay mødebooker - eller no-cure-no-pay telefonsælger - vil hurtigt ødelægge dit marked og give dig et forfærdeligt ry. Det er set mange gange, hos for eksempel aggressive, no-cure-no-pay telefonsælgere (link til DR).

For at undgå misforståelser: Reklamation og garanti er ikke No-cure No-pay, det er et almindeligt krav som de fleste firmaer lever op til. Hvad tænker du?

Debat
Din bedste mødebooker
© Fotografen.dk
Denne persontype er den bedste mødebooker for dig
Af Ambjørn Happy 26. januar 2020.

Det kan være svært at vælge den rigtige mødebooker til din salgsafdeling. Her er 5 tip til at træffe det rigtige valg.

1. Mødebooker med stamina

Det er et anstrengende job at ringe til 100-150 mennesker i løbet af en arbejdsdag. Rigtigt nok - mødebookeren får mange nej'er i løbet af dagen, men som sådan er det bare hårdt. Forestil dig at gå nede på gågaden og falde i snak med 100 forskellige mennesker på en dag. En ad gangen.

"Goddag, hvem er jeg, hvem er du, hvorfor skal vi tale sammen, kan vi lide hinanden, er der muligheder for fælles interesse?"
Det kræver giga meget energi at gøre dét hver dag, hele dagen, og have succes med det. Derfor er udholdenhed
den primære kvalitet du skal se efter i din mødebooker.

Den typiske sælger er ikke udholdende som en marathonløber. Dine sælgere er hurtige, de er spurtere, de præsterer for vildt - og bagefter slapper de af. Din mødebooker kan aldrig slappe af. Det er fast arbejde, 100 til 150 samtaler hver dag, hver uge, hver måned. Altid.

Stamina, det er et godt karaktertræk hos din mødebooker.

2. Mødebooker med høflighed, venlighed, empati

Respekt er afgørende, når vi starter en samtale med en fremmed person. Det er ikke til at vide hvad der sker i personens liv, lige nu, eller i går. Vi kan blive stressede af forhold internt i firmaet. Måske chefen opfører sig dårligt, eller firmaet er i alvorlige problemer. Og vi kan blive stressede af private årsager, skilsmisser, dødsfald, for lidt nattesøvn.

Derfor er respekten afgørende. Din mødebooker skal på et splitsekund fornemme, hvordan er humøret hos den der tager telefonen i virksomheden. Hvis tidspunktet for samtale er ubelejligt, må din mødebooker høfligt trække sig tilbage. Man kan altid give personen et kald en anden dag.

3. Mødebooker med forretningsforståelse

Årsagen til at arrangere et møde er udelukkende af hensyn til forretningen. Din forretning og kundens forretning. Derfor skal mødebookeren have forståelse for principperne i forretning. Skåret ned til græsplænen, så er princippet fælles gevinst.

Lige så vigtigt som det er at booke møder til dig, skal din mødebooker være trænet i at sige nej til møder som hverken vil gavne dig eller den potentielle kunde.

4. Mødebooker med godt humør og overskud

Du vil foretrække en mødebooker som har høj energi, er glad og afslappet. Men der en catch her. Du vil ikke have en psykopat ansat. Uanset at psykopater er værdifulde for at få ting gjort i en fart, så er det uholdbart at lade en sådan person varetage den første kontakt til potentielle kunder.

Glad og afslappet. En positiv indstilling til livet. God til at acceptere tingene som de er, og samtidigt kigge efter nye muligheder for at arrangere gode salgsmøder for din virksomhed. Dén type mødebooker vil du foretrække.

5. En mødebooker der stiller krav om belønning

Du kan stille stærkere krav til din mødebooker, hvis vedkommende også stiller krav til dig. Jobbet som mødebooker er ikke et job for mennesker der er submissive, akkurat som det er tilfældet med sælgere. Der skal være noget kant og ambition. En person der vil fremad, det er en fin type mødebooker.

Mødebooking
Priser på mødebooking
© Fotografen.dk
Her er prisen på et møde booket af et telemarketingfirma
Af Ambjørn Happy 25. januar 2020.

Hvad er prisen på et møde når du køber mødebooking hos et telemarketingfirma?
Prisen per møde er 2.000 kr. i middle-segmentet (SV), 2.500 kr. i high-segmentet (MV) og 1.500 kr. i basic-segmentet (PV).
Dertil kommer booking af møder med folk du allerede har kontakt med, altså nuværende kunder som for øjeblikket er hvilende. De koster 700 kr. per møde.

Vælg fastpris eller timepris

Der er absolut ingen økonomisk forskel på prisen, uanset om du betaler per time eller per møde. Hvorfor ikke det?
Forestil dig at du køber en ny bil. Du kan vælge at betale kilopris for den, eller betale for de timer det har taget at bygge bilen. Prisen er akkurat den samme.
Dine møder har en værdi for dig, og den skal din virksomhed betale for.

Men der er en kvalitetsforskel. Hvis du vælger at betale per time, så får du en langt bedre behandling i telemarketingfirmaet. Du viser du er seriøs. At du har respekt for at det tager tid at etablere gode salgsmøder på dine vegne. Og du viser, at du hellere vil have færre gode møder, fremfor flere halvdårlige møder.

Det er de bedste salgsmøder jeg oplevet!

Din ny forretning hviler på det møde et eksternt firma har booket for dig. Hvis mødet er booket korrekt, så vil du opleve at du i gennemsnit sælger mere per møde, end hvis du havde booket mødet selv.
Hvorfor? Fordi du er frisk og fuld af energi, når du slipper for at lave kold kanvas selv. Og fordi
en professionel mødebooker kan skabe bonding inden du ankommer, så kunden har mere lyst til at købe hos dig.

No-cure no-pay møder

Nogle forretningsfolk foretrækker at købe deres salgsmøder billigt hos et etableret telemarketingfirma uden opstart omkostninger, uden penge til planlægning, og uden kommitment.

No-cure no-pay møder koster omtrent 1.500-2.500 per møde. Men det er et dumt indkøbsprincip, fordi man bliver snydt og skuffet 9 ud af 10 gange.

No-cure no-pay svarer til at betale en mandlig eller kvindelig sexarbejder hvis man får udløsning, og ellers vil man have samlejet gratis. Dumt. Kun en fattig person vil gå ind på dét forslag, og personen vil hade forretningsmanden mens personen smiler til ham. Det er ydmygende. Personen vil booke møderne til ham på enhver måde, bruge ethvert psykopat-trick i bogen, og forretningsmanden vil få absolut ingen forretning ud af de salgsmøder. Det er karma, og det er velfortjent.

Hvis jeg får for få møder for pengene

Et hæderligt telemarketingfirma vil bruge ekstra timer på dit projekt, hvis der er booket for få møder. De timer er gratis for dig.
Hvorfor? Fordi ellers mister telemarketingfirmaet dig som kunde. Firmaet skal leve op til dét I har aftalt, ellers bliver du sur på dem og spreder dårlige reklame. Det har et seriøst firma ikke råd til.

Hvad hvis mødet bliver aflyst?

Det er ærgeligt, og du får ikke dine penge tilbage fra telemarketingfirmaet. Folk dør. Virksomheder går konkurs. Medarbejderen har fået nyt job. De har købt et tilsvarende produkt hos en af dine kollegaer i branchen. De er blevet ramt af stress. Firmaet mangler likviditet.
Der kan være 100 årsager til at dit møde bliver aflyst. Ring til firmaet og find selv svaret. Måske kan du aftale med dem at mødet bliver flyttet 3-4 uger, hvis det er aflyst på grund af pludselig travlhed.

Sælger for lidt på mine møder

Har du købt dem hos et professionelt telemarketingfirma, så finder I nok en løsning. Noget må være gået galt, hos dig eller hos dem. Det må I snakke om. Meningen med møderne er at du skal sælge på dem, ikke spilde din tid.

Start med et testprojekt for at tjekke salgs-kvaliteten

Prøv dig frem og bed altid om et begrænset testprojekt når du laver aftale med et telemarketingbureau. Priserne er nogenlunde de samme i hele markedet, men kvaliteten er stærkt svingende. Hold 3-4 af de bookede møder, for at tjekke salgs-kvaliteten hos det bureau du har valgt. Det er vigtigt at teste mødebookerens arbejde i virkeligheden.

Mødebooking
Salgsteknik til telefonsalg
© Fotografen.dk
Den unge Michelin tjeners teknik til gadesalg
Af Ambjørn Happy 25. januar 2020.

Det var en Michelin tjener i Budapest som lærte mig en af hemmelighederne i agreeable telefonsalg. Don't be pushy.

Hun var en slank ung kvinde, håret samlet i en hestehale som vuggede blidt op og ned når de bløde fodsåler ramte fortovet på vej ud til skiltet, eller på vej tilbage ind i restauranten. Hendes tøj var sort, med et hvidt forklæde stramt om livet.

Var hun fræk og sexet? Nej. Kraftig make-up? Nej. Hun var venlig, korrekt og empatisk. Ansat til at trække kunderne ind i restauranten, og det var hun god til.

Første kontakt: Spar 50%

I telefonsalg er det fornuftigt at ringe op med en nyhed, afgørende viden, en spændende social begivenhed eller et godt tilbud. Skiltet udenfor restauranten sagde med store typer: "I dag - spar 50%". Hvem vil ikke gerne spise på en 2-stjernet Michelin restaurant til halv pris?

Jeg stoppede op og studerede menukortet på gadeskiltet der var lige så højt som en voksen mand, bredt som en dobbelt dør, mørkt træ med nogle vinflasker nederst i møblet og to smedejerns lanterner på toppen. Teksten var klar og tydelig. Retterne havde billig pris, og så minus 50% i dag.

Det lød for godt til at være sandt. Jeg tøvede. Læste fra toppen igen.

Anden kontakt: Kan jeg hjælpe dig?

"Excuse me, can I help you?" Den kastanjefarvede unge kvinde gav mig et mindre chok fordi hun havde listet sig ind på mig.
"Aarghh", sagde jeg træt. Det var det sidste jeg gad på min ferie, blive trukket indenfor af en pushy tjener.
"Okay, just let me know, if you have any questions", sagde hun. Drejede rundt på hælen og gik direkte tilbage ind i restauranten. Hovedet løftet højt, fuld af selvrespekt og lydefri energi.

Tredje kontakt: Kunden siger jatak

Jeg fulgte efter hende. Satte mig ved et bord hvor jeg havde udsigt til gaden. Spiste et kongeligt måltid til halv pris, og drak en flaske rødvin til virkeligt mange penge (der var tricket), mens jeg studerede kvindens elegante metier.

Turisterne stoppe op ved skiltet. Hun spurgte høfligt om de havde spørgsmål. De rystede alle på hovedet, ubekvemme ved at blive tiltalt af en fremmed. Drejede rundt, efterlod dem - hvorefter de fulgte efter hende ind i restauranten.

Korrekt, venlig, empatisk, et godt tilbud - sådan er et hæderligt telefonsalg. Ja'et kommer helt automatisk.

Salg
Succes med firmaets mødebooking
© Fotografen.dk
Du beder om en time, hvad giver du til gengæld?
Af Ambjørn Happy 19. januar 2020.

Mødebooking er en form for telefonsalg, men du sælger ikke dit produkt, du laver en byttehandel med det emne du giver et kald. Du skal sælge dig selv. Nogen skal synes det er interessant at bruge en vigtig time i deres liv på at være sammen med dig. Hvad har du at tilbyde? Hvad vil du bytte med?

Tid er den mest kostbare ressource vi har. Der er penge nok i verden, og du kan tjene alle dem du vil, men tiden er begrænset. Du kan ikke købe dig til mere af den.

Spild ikke tiden

Hvis du spilder en time af dit liv i dag, så mangler du den time i den anden ende af livet. Der er kun et vist antal timer i livet, og du vil ærgre dig over at dø en time for tidligt fordi du holdt møde med en fyr der spildte din tid.

Succes med firmaets mødebooking handler om at forstå tiden. Du ringer til et firma og beder om en time af personens tid. Hvorfor skulle nogen sige ja til at give dig en time?

Måske er du en professionel mødebooker som har nemt ved at snakke med folk over telefonen. Den behagelige mødekonsulent kan arrangere møder bare fordi hun er sød eller han er rar. Der kan være mange møder i flirt og fantasier hvis du booker møder til andre sælgere, men det er ikke møder du vil booke til dig selv. Du vil have møder som kan give dig en seriøst salg som alle får en gevinst ud af.

Giv noget konkret i bytte for en time

Bedre end møder booket med flirt, er møder booket efter salgsmodellen. Du skal have noget konkret at tilbyde dit emne. Noget der er lige så godt som en hel time i livet.

Det kan være
• Et tilbud
• En nyhed
• Viden
• Social oplevelse.

Sådan får firmaet succes: Kom med noget som på en time er interessant og attraktivt.

Mødebooking
Succes som mødebooker
© Fotografen.dk
Brug dine 4 temperamenter som mødebooker
Af Ambjørn Happy 15. januar 2020.

Erhvervslivet lever af at virksomheder der har brug for hinanden, finder hinanden. Derfor er mødekonsulentens arbejde yderst vigtigt for danske virksomheder. Hvis du tjekker 1.000 regnskaber kan du tydeligt se at åbne virksomheder klarer sig langt bedre økonomisk end lukkede virksomheder.

Alligevel oplever nogle virksomheder stress når de bliver kontaktet af en mødebooker.
Hvorfor?
Mit bud er at nogle mødekonsulenter er for dårligt uddannet. Vi kører i en fast rille og følger slavisk et manuskript som egentlig kun fungerer hvis man tager sin kampdragt på og anvender assertiv telefonsalg, hvilket er yderst krænkende for receptionisten og/eller den ansvarlige vi taler med.

Brug dit temperament

Bedre er det at bruge sine 4 temperamenter. Du kender dem. Det meste i verden afspejler de 4 temperamenter. Brug dem når du er mødekonsulent og arbejder med agreeable telefonsalg.

• Vær seriøs, fornuftig, respektfuld - dit jordtemperament.

• Vær glad og afslappet, idealistisk - dit lufttemperament.

• Vær direkte, kom til kernen, gevinstfokuseret - dit ildtemperament.

• Vær empatisk, forstående, medfølende - dit vandtemperament.

Men størst af alt er at være autentisk. Hvis jeg en dag ikke er glad, så prøver jeg heller ikke at lade som. Det bedste er at være sig selv.
Så for at bruge de 4 temperamenter i sin hverdag, så må du ægte være i kontakt med de 4 sider af din personlighed.

Fake og lade som om kan kun medføre sure kunder, eller at du går ned med stress. Lad vær med det hvis du har en low dag. Slap af eller tag en fridag.

Mødebooking
Metoder til telefonsalg
© Fotografen.dk
Her er dine 3 former for telefonsalg - hvad vil du?
Af Ambjørn Happy 14. januar 2020.

Men der er flere, naturligvis. De her, de er bare de 3 former som jeg har oplevet gennem telefonsalg til erhvervslivet og private. Der er ingen tvivl om hvilken form der er mest populær, hvilken der er mest effektiv, og hvilken der er mest foragtet.

Tjek ud for dig selv? Hvilken form foretrækker du?

Assumptive - det antagende telefonsalg

En af de klassiske metoder i telefonsalg, særligt velegnet overfor private og mindre erhvervsdrivende. Lige meget hvad personen siger, så tager du alt som en bekræftelse på at han ønsker at købe dit produkt. Det kan også anvendes i mødebooking. "Godt så, lad mig høre, er det bedst for dig om formiddagen eller om eftermiddagen?" Den venlige form for telefonsalg som de fleste kan sige nejtak til.

Assertive - det anmasende telefonsalg

Har siden 80'erne været en favorit hos nogle telefonsælgere. Hver gang kunden siger nej, så kommer telefonsælgeren op med et nyt argument for et ja. Man kalder det "indvendings-behandling", men det er åbenlyst assertivt, aggressivt og forulempende. Fungerer ofte sammen med høj baggrundslarm, hujen og bimlen med klokker.

Agreeable - det aftalende telefonsalg

Et telefonsalg er efter aftale, når alle tre parter kan se en gevinst for dem selv. Firmaet, kunden og dem der laver produktet. En aftale er gavnlig hvis den er frivillig for alle parter, og giver gevinst for alle. Min personlige favorit. Kræver fra telefonsælgeren seriøsitet, livsglæde, frimodighed og empati - typiske danske personlighedstræk. Agreeable er min favorit, fordi den er god for business og man har super samtaler med alle i telefonen. Kan anbefales når du vælger mødebooker.

Salg
Troværdig salgsmodel
© Fotografen.dk
Brug dine temperamenter i dit salg
Af Ambjørn Happy 13. januar 2020.

Salg er at tilfredsstille hinandens behov, så alle tre parter opnår en fordel.

Denne salgsmodel bygger på de fire temperamenter: information, relation, inspiration, transaktion. Den virker fortrinligt til for eksempel mødebooking.
Det er ikke altid vi skal give et godt tilbud, og det er ikke hver gang vi har en nyhed, så brug dine temperamenter i dit salg på de rigtige tidspunkter.

God fornøjelse med dit salg.

Salg
Troværdig mødebooking
© Fotografen.dk
Mødekonsulentens 5 værktøjer
Af Ambjørn Happy 13. januar 2020.

Her er et par tips til B2B-møder og B2B-salg som jeg har erfaring med virker.

Forretningsfolk vil gerne snakke med telefonsælgeren, hvis han er:
1 Respektfuld
2 Autentisk
3 Empatisk
4 Gevinstorienteret
5 Lytter til et nej.

Disse fem værktøjer bygger bro mellem forretningsfolk.

Vi booker mødet for at sælge

Når det gælder mødebooking arbejder den professionelle mødekonsulent typisk for et andet firma hvor sælgerne er mindre erfarne i at ringe til fremmede mennesker og lave kold kanvas. De er måske stærke til at sælge ansigt til ansigt, men har endnu ikke erobret kold kanvas over telefonen.

Men når vi overlader mødebooking til en anden person, så opstår der en udfordring. Den person som ringer op og starter relationen med en ny kunde, han er en anden person end den der træder ind hos kunden og giver hånd for at lave forretning. Man risikerer at starte relationen på den forkerte fod, så at sige.

Hvis man vælger en fremmed til at booke møder for sig, så vælg en mødebooker der minder om dig selv.
- Samme temperament (der er 4 af dem)
- Samme type indenfor det maskuline/feminine
- Samme power, troværdighed og intention
- Samme intelligens, nogenlunde.

Følelser er 95%, fakta er 5%

Mødet skal bookes for at sælge, derfor skal mødekonsulenten i telefonen opbygge grundlaget for forretning, som er en følelse af tillid, tryghed og attraktion. Alle ved at de første 2-4 sekunder af en samtale er afgørende, fordi starten danner en følelse i os. Allerede efter 10 ord ved vi, om vi kan lide den vi taler med. Hvis ikke vi kan lide folk (95%), så vil vi heller ikke høre hvad det er for en service (5%) de vil sælge til os.

Følelsen bestemmer det meste i mødebooking. Dernæst tjekker vi om den vi taler med har brug for vores produkt, det er jo slet ikke sikkert.

Lyt efter nej'et

Respekt handler om nej. Sikkert kan vi vælte en person og tage tiden og pengene. Men det er ikke holdbart, ligesom bankrøveri er en kortsigtet forretningsplan. Kun aftaler som er baseret på ligeværdighed og frivillighed er gavnlige for civile forretningsfolk i en længere periode. Derfor skal vi lytte efter nej'et, for vores egen skyld, hvis man er en civil forretningsmand.

Giv et godt tilbud

Folk vil gerne lytte, hvis vi lytter til dem. Alle du snakker med tænker: Hvad er der i det til mig? Hvorfor skal jeg bruge en time på dig? Så lyt og giv personen et godt tilbud.

God fornøjelse med mødebookningen.

Mødebooking
Mødekonsulent sætter dine møder op
Spar tid på kold kanvas og fokusér på din egen virksomhed

Mødekonsulenter arbejder 2 steder.

Mødekonsulent internt

Nogle virksomheder ansætter en mødekonsulent til at tage imod alle de uopfordrede opkald der ankommer til virksomheden. Mødekonsulenten kender virksomhedens behov og udviklingsområder, og kan derfor hurtigt indfange relevante henvendelser og arrangere et indledende møde med en virkomheds sælger. Dernæst glider kontakten videre til den relevante person eller afdeling på mødekonsulentens anbefaling, eller henvendelsen bliver afslutttet.

Virksomhedens kernemedarbejdere kan desuden bede mødekonsulenten om at researche markedet for bestemte serviceydelser og arrangere møder på deres vegne.

Mødekonsulent eksternt

Nogle virksomheder har en ekstern mødekonsulent tilknyttet, primært for at arrangere møder med andre virksomheder, også kaldet en mødebooker.

Mødekonsulent


Troværdig kommunikation

Strategisk rådgivning for danske virksomheder, taktisk planlægning, praktisk udførelse af kommunikationsopgaver når det gælder tekst, billed og lyd, samt plot til reklamefilm.

Strategi

Analyse, research, erfaring, vision, beskrivelse af målområdet.

Taktik

Udvælgelse af kanaler til kommunikationen.

Praktisk udførelse

Pressekontakt, online tekst og foto, videonyhed, onlinetekst, salg, workshop, events, film, nyhedsbrev, kundepleje, kampagne.

Værktøj til kommunikation

Journalistik, foto, video, speak, plot, idé.

PR, salg og mødebooking
Mødebooking Århus
Mødekonsulent Århus
Salg Århus
Journalistik Århus
Ledelse Århus
Debat Århus
Videomøder
Skypemøder

Ambjørn Happy
fotograf & journalist, djh
mødebooker, forfatter, opfinder
Vilh. Bergsøes Vej 31, Århus
Tlf.: (+45) 26 13 41 11
Tlf. tid: 9-21 på hverdage
- Læg en besked hvis jeg er optaget og få et kald retur.
Email: [email protected]



Troværdig kommunikation

Strategisk rådgivning for danske virksomheder, taktisk planlægning, praktisk udførelse af kommunikationsopgaver når det gælder tekst, billed og lyd, samt plot til reklamefilm.

Om Ambjørn Happy

Jeg er glad for troværdig kommunikation.

Strategi

Analyse, research, erfaring, vision, beskrivelse af målområdet.

Taktik

Udvælgelse af kanaler til kommunikationen.

Praktisk udførelse

Pressekontakt, online tekst og foto, videonyhed, onlinetekst, salg, workshop, events, film, nyhedsbrev, kundepleje, kampagne.

Værktøj til kommunikation

Journalistik, foto, video, speak, plot, idé.



© Troværdig.dk 2020

19 ms.