Troværdig kommunikation, PR og salg inkluderer alle 3 sider.
Torsdag 26. Nov. 2020 • Uge 48

Tips til at blive mere troværdig



Salgsteknik til telefonsalg
© Fotografen.dk
Den unge Michelin tjeners teknik til gadesalg
Af Ambjørn Happy 25. januar 2020.

Det var en Michelin tjener i Budapest som lærte mig en af hemmelighederne i agreeable telefonsalg. Don't be pushy.

Hun var en slank ung kvinde, håret samlet i en hestehale som vuggede blidt op og ned når de bløde fodsåler ramte fortovet på vej ud til skiltet, eller på vej tilbage ind i restauranten. Hendes tøj var sort, med et hvidt forklæde stramt om livet.

Var hun fræk og sexet? Nej. Kraftig make-up? Nej. Hun var venlig, korrekt og empatisk. Ansat til at trække kunderne ind i restauranten, og det var hun god til.

Første kontakt: Spar 50%

I telefonsalg er det fornuftigt at ringe op med en nyhed, afgørende viden, en spændende social begivenhed eller et godt tilbud. Skiltet udenfor restauranten sagde med store typer: "I dag - spar 50%". Hvem vil ikke gerne spise på en 2-stjernet Michelin restaurant til halv pris?

Jeg stoppede op og studerede menukortet på gadeskiltet der var lige så højt som en voksen mand, bredt som en dobbelt dør, mørkt træ med nogle vinflasker nederst i møblet og to smedejerns lanterner på toppen. Teksten var klar og tydelig. Retterne havde billig pris, og så minus 50% i dag.

Det lød for godt til at være sandt. Jeg tøvede. Læste fra toppen igen.

Anden kontakt: Kan jeg hjælpe dig?

"Excuse me, can I help you?" Den kastanjefarvede unge kvinde gav mig et mindre chok fordi hun havde listet sig ind på mig.
"Aarghh", sagde jeg træt. Det var det sidste jeg gad på min ferie, blive trukket indenfor af en pushy tjener.
"Okay, just let me know, if you have any questions", sagde hun. Drejede rundt på hælen og gik direkte tilbage ind i restauranten. Hovedet løftet højt, fuld af selvrespekt og lydefri energi.

Tredje kontakt: Kunden siger jatak

Jeg fulgte efter hende. Satte mig ved et bord hvor jeg havde udsigt til gaden. Spiste et kongeligt måltid til halv pris, og drak en flaske rødvin til virkeligt mange penge (der var tricket), mens jeg studerede kvindens elegante metier.

Turisterne stoppe op ved skiltet. Hun spurgte høfligt om de havde spørgsmål. De rystede alle på hovedet, ubekvemme ved at blive tiltalt af en fremmed. Drejede rundt, efterlod dem - hvorefter de fulgte efter hende ind i restauranten.

Korrekt, venlig, empatisk, et godt tilbud - sådan er et hæderligt telefonsalg. Ja'et kommer helt automatisk.

Salg
Succes som mødebooker
© Fotografen.dk
Brug dine 4 temperamenter som mødebooker
Af Ambjørn Happy 15. januar 2020.

Erhvervslivet lever af at virksomheder der har brug for hinanden, finder hinanden. Derfor er mødekonsulentens arbejde yderst vigtigt for danske virksomheder. Hvis du tjekker 1.000 regnskaber kan du tydeligt se at åbne virksomheder klarer sig langt bedre økonomisk end lukkede virksomheder.

Alligevel oplever nogle virksomheder stress når de bliver kontaktet af en mødebooker.
Hvorfor?
Mit bud er at nogle mødekonsulenter er for dårligt uddannet. Vi kører i en fast rille og følger slavisk et manuskript som egentlig kun fungerer hvis man tager sin kampdragt på og anvender assertiv telefonsalg, hvilket er yderst krænkende for receptionisten og/eller den ansvarlige vi taler med.

Brug dit temperament

Bedre er det at bruge sine 4 temperamenter. Du kender dem. Det meste i verden afspejler de 4 temperamenter. Brug dem når du er mødekonsulent og arbejder med agreeable telefonsalg.

• Vær seriøs, fornuftig, respektfuld - dit jordtemperament.

• Vær glad og afslappet, idealistisk - dit lufttemperament.

• Vær direkte, kom til kernen, gevinstfokuseret - dit ildtemperament.

• Vær empatisk, forstående, medfølende - dit vandtemperament.

Men størst af alt er at være autentisk. Hvis jeg en dag ikke er glad, så prøver jeg heller ikke at lade som. Det bedste er at være sig selv.
Så for at bruge de 4 temperamenter i sin hverdag, så må du ægte være i kontakt med de 4 sider af din personlighed.

Fake og lade som om kan kun medføre sure kunder, eller at du går ned med stress. Lad vær med det hvis du har en low dag. Slap af eller tag en fridag.

Mødebooking
Metoder til telefonsalg
© Fotografen.dk
Her er dine 3 former for telefonsalg - hvad vil du?
Af Ambjørn Happy 14. januar 2020.

Men der er flere, naturligvis. De her, de er bare de 3 former som jeg har oplevet gennem telefonsalg til erhvervslivet og private. Der er ingen tvivl om hvilken form der er mest populær, hvilken der er mest effektiv, og hvilken der er mest foragtet.

Tjek ud for dig selv? Hvilken form foretrækker du?

Assumptive - det antagende telefonsalg

En af de klassiske metoder i telefonsalg, særligt velegnet overfor private og mindre erhvervsdrivende. Lige meget hvad personen siger, så tager du alt som en bekræftelse på at han ønsker at købe dit produkt. Det kan også anvendes i mødebooking. "Godt så, lad mig høre, er det bedst for dig om formiddagen eller om eftermiddagen?" Den venlige form for telefonsalg som de fleste kan sige nejtak til.

Assertive - det anmasende telefonsalg

Har siden 80'erne været en favorit hos nogle telefonsælgere. Hver gang kunden siger nej, så kommer telefonsælgeren op med et nyt argument for et ja. Man kalder det "indvendings-behandling", men det er åbenlyst assertivt, aggressivt og forulempende. Fungerer ofte sammen med høj baggrundslarm, hujen og bimlen med klokker.

Agreeable - det aftalende telefonsalg

Et telefonsalg er efter aftale, når alle tre parter kan se en gevinst for dem selv. Firmaet, kunden og dem der laver produktet. En aftale er gavnlig hvis den er frivillig for alle parter, og giver gevinst for alle. Min personlige favorit. Kræver fra telefonsælgeren seriøsitet, livsglæde, frimodighed og empati - typiske danske personlighedstræk. Agreeable er min favorit, fordi den er god for business og man har super samtaler med alle i telefonen. Kan anbefales når du vælger mødebooker.

Salg




Troværdig kommunikation

Strategisk rådgivning for danske virksomheder, taktisk planlægning, praktisk udførelse af kommunikationsopgaver når det gælder tekst, billed og lyd, samt plot til reklamefilm.

Strategi

Analyse, research, erfaring, vision, beskrivelse af målområdet.

Taktik

Udvælgelse af kanaler til kommunikationen.

Praktisk udførelse

Pressekontakt, online tekst og foto, videonyhed, onlinetekst, salg, workshop, events, film, nyhedsbrev, kundepleje, kampagne.

Værktøj til kommunikation

Journalistik, foto, video, speak, plot, idé.

PR, salg og mødebooking
Mødebooking Århus
Mødekonsulent Århus
Salg Århus
Journalistik Århus
Ledelse Århus
Debat Århus
Videomøder
Skypemøder

Ambjørn Happy
fotograf & journalist, djh
8000 Århus
Tlf.: (+45) 26 13 41 11
Tlf. tid: 9-21 på hverdage
- Læg en besked hvis jeg er optaget og få et kald retur.
Email: [email protected]



Troværdig kommunikation

Strategisk rådgivning for danske virksomheder, taktisk planlægning, praktisk udførelse af kommunikationsopgaver når det gælder tekst, billed og lyd, samt plot til reklamefilm.

Om Ambjørn Happy

Jeg er glad for troværdig kommunikation.

Strategi

Analyse, research, erfaring, vision, beskrivelse af målområdet.

Taktik

Udvælgelse af kanaler til kommunikationen.

Praktisk udførelse

Pressekontakt, online tekst og foto, videonyhed, onlinetekst, salg, workshop, events, film, nyhedsbrev, kundepleje, kampagne.

Værktøj til kommunikation

Journalistik, foto, video, speak, plot, idé.



© Troværdig.dk 2020

15 ms.